جاذبه های توریستی مسكو

جاذبه های گردشگری مسکو
جاذبه های گردشگری مسکو
مسکو مرکز سیاسی، اقتصادی، تاریخی و فرهنگی از سال 1147 تا بحال بارها در آتش سوخته و دوباره از نو ساخته شده است. مسکو نهمین شهر گران قیمت دنیا در کنار تاریخی غنی،خاستگاه هنرمندان،دانشمندان و نویسندگان بزرگی مانند ((پوشکین)) و ((بولگاکف)) در دنیاست.
مسکو یک مقصد تمام عیار برای عاشقان سفر و ماجراجوییست، از گشت و گذار در مکان تاریخی شهر گرفته تا بازدید از موزه های متعدد، لذت بردن از یک اجرای اپرا تا نوشیدن قهوه در کافه های جذاب شهر و امتحان کردن غذاهای لذیذ روسی در رستوران های مسکو قطعا لحظاتی به یاد ماندنی در ذهن هر گردشگری خواهد ساخت.

در ادامه چند مورد از مهم ترین جاذبه های تاریخی و فرهنگی این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد.

1.میدان سرخ
1.میدان سرخ
میدان سرخ قلب شهر مسکو و مهمترین نماد مسکو و کشور روسیه محسوب میشود؛ به طوریکه تمام خیابان های اصلی و بزرگراه های شهر به این میدان متصل هستند. نام میدان سرخ که به جرئت یکی از معروف ترین و زیباترین میدان های جهان بشمار میرد نه از ظاهر سرخ بناهای متعدد موجود در میدان گرفته شده و نه از رنگ قرمز پرچم کمونیستی، بلکه ریشه در کلمه ((کرسنیا)) به معنای زیبا که کلمه قرمز هم از مشتقات آن هست دارد. از همین رو این میدان را میتوان با نام ((میدان زیبا)) هم صدا زد.

2.کاخ های کرملین
2.کاخ های کرملین
مجموعه کاخ های کرملین یک بنای تاریخی در مرکز شهر مسکو ساخته شده اند که از جنوب به رودخانه مسکوا،از شرق به میدان سرخ و از غرب به باغ الکساندر مشرف است.کرملین  در زبان روسی به معنای ((دژ)) است و از چهار قصر و چهار کلیسا به همراه دیوار و برجهای کرملین تشکیل شده است. کرملین وقایع تاریخی زیادی از جمله ایوان مخوف،آتش سوزی شهر به دست ناپلئون، برنامه ریزی پروتالیا توسط لنین و انقلاب بلشویک استالین را در خود دیده است. قدمت این مجموعه به 500 سال میرسد و بازدید از دو سوم کل عمارت همیشه ممنوع بوده اما همان یک سوم باقی مانده به اندازه کافی چشم هر توریستی را به خود جلب میکند.
3.کلیسای جامع سنت باسیل
3.کلیسای جامع سنت باسیل
حتی اگر به روسیه و شهر مسکو سفر نکرده باشید حتما تصاویر این کلیسا با گنبدهای زیبای رنگی آن که در میدان سرخ خودنمایی میکنند را بارها دیده اید. این کلیسا که امروزه به نماد اصلی شهر مسکو و حتی روسیه تبدیل شده در قرن شانزدهم میلادی و به مناسبت پیروزی روس ها بر تاتارها ساخته شده است. جالب است که بدانبد این کلیسای رنگین در ابتدا ربه رنگ سفید و هم رنگ کرملین بوده و در قرن هفدهم به این رنگ کنونی و منحصر به فرد درآمده است.سنت باسیل از تجمیع 9 کلیسا و به دستور ایوان مخوف ساخته شد و نمایانگر موقعیت جغرافیایی و ریشه شرقی-غربی روسیه پهناور دارد این کلیسا بارها دچار آتش سوزی شده ولی به سرعت مورد بازسازی قرار گرفته و امروزه جزو فهرست میراث جهانی یونسکو است... 

4. متروی مسکو
4. متروی مسکو
متروی مسکو بیشتر از آنکه یک سیستم حمل ونقل عمومی باشد یک گالری هنریست. خطوط متروی مسکو با داشتن ایستگاه های متفاوت از لحاظ معماری و طراحی علاوه بر مسافرانی که روزانه از آن استفاده میکنند، بازدیدکنندگان بسیار دیگری نیز دارد که به چشم یک جاذبه توریستی به آن نگاه میکنند. در طراحی ایستگاهای آن از نقش های برجسته،حاشیه های زینتی، سنگ های مرمر، مجسمه های برنزی و شیشه ها و موزائیک های رنگی استفاده شده که یادآور مد روم شرقیست. متروی مسکو در 13ایستگاه و با طول 11 کیلومتر در سال 1935 ساخته شد که اولین خط متروی جماهیر شوروی به حساب می آمد. در سال 2016 متروی مسکو به 200 ایستگاه مجهز با بیش از 300 کیلومتر طول رسید و لقب پنجمین خط متروی بلند جهان را از آن خود کرد.یک نکته جالب دیگر در مورد خطوط مترو مسکو این است که 7 ایستگاه آن در طول جنگ جهانی ساخته شد!
خطوط متروی مسکو با دقت 99 درصدی، رکورددار ورود و خروج به موقع قطار ها در زمان های معین است و در شلوغ ترین ساعات فاصله انتظار برای قطار به 9  ثانیه میرسد. متروی مسکو همچنین با عمق 74 متری ایستگاه پابدی پارک یکی از عمیق ترین متروهای جهان محسوب میشود.