جاذبه های توریستی استانبول

جاهای دیدنی استانبول؛شهر زیبایی ها
جاهای دیدنی استانبول؛شهر زیبایی ها
استانبول شهری ست که باید به آن سفرکرد،در کوچه پس کوچه هایش قدم زد.از مکان های دیدنی استانبول باید لذت برد.
همچنین تور ترکیه از محبوب ترین تورهای خارجی میان گردشگران ایرانی می باشد که به مقصد شهرهای مختلف این کشور نظیر استانبول،آنتالیا،کوش آداسی،ازمیرو غیره برگزار می شود.

مسجد ایاصوفیه
مسجد ایاصوفیه
مسجد ایاصوفیه استانبول،شاهکاری جذاب از امپراطوری عثمانی ها (Hagia Sophia)

وقتی حرف از جاهای دیدنی استانبول می شود،اولین جایی که به ذهن خیلی ها می رسد،مسجد ایاصوفیه است.موزه ایاصوفیه استانبول را بیشتر به نام مسجد ایاصوفیه استانبول می شناسند.این بنا ابتدا کلیسا بوده،سپس  تبدیل به مسجد شده و امروز به حالت موزه در آمده است.مسجد ایاصوفیه این روزها دفتر خاطراتی از شگفتی و عظمت تاریخ ترکیه  است و به همین خاطر است که هنوز در صدر جدول مکان-های دیدنی استانبول جا خوش کرده است.
آدرس مسجد ایاصوفیه
مسجد ایاصوفیه در قسمت اروپایی استانبول و منطقه مرکز شهر استانبول(سلطان احمد)واقع شده است.برای رفتن به مسجد ایاصوفیه تمام وسایل نقلیه عمومی به سهولت در دسترس قراردارند و بازدید از آن در تمام روزهای هفته امکان پذیر است.
آدرس دقیق:ترکیه،استانبول،محله سلطان احمد،میدان ایاصوفیه و سپس موزه یا مسجد ایاصوفیه است.
قیمت بلیط بازدید از مسجد :
اگر قصد بازدید از مسجد ایاصوفیه را دارید،اول از همه باید به این موضوع توجه داشته باشید که بعد از ساعت 16 هیچ بلیطی فروخته نمی شود و برای تماشای این مسجد زیبا می بایست پیش از این ساعت آنجا باشید و برای بازدید از زیباترین مسجد ترکیه آماده باشید.قیمت بلیط ورودی مسجد ایاصوفیه TL40 است ورودی برای نوجوانان زیر 12 سال رایگان می باشد.
مکان های دیدنی نزدیک مسجد ایاصوفیه استانبول
مسجد سلطان احمد(مسجد آبی)
آب انبار معروف باسیلکا
کاخ توپکاپی
حرم خرم سلطان
فواره خرم سلطان
چشمه احمد سوم
گالری تصاویر اسوره های ترکیه
مخزن ریحان

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی
مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی
مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی (Blue Mosque)
دیدن یک مسجد باشکوه با کاشی کاری های آبی رنگ و معماری هنرمندانه می تواند روح آدم را جلا دهد.مسجد سلطان احمد یکی از باشکوه ترین دیدنی های استانبول است که آبی بودن کاشی های آن باعث شده، این بنا به عنوان مسجد آبی شناخته شود.گنبد های این مسجد آبشاری و شش مناره با معماری بسیار شکیل و هنرمندانه دارد.
این شاهکار کم نظیر، ساخته دست یک معمار عثمانی به نام «محمد صدفکار» بوده و در نزدیکی مسجد ایاصوفیه واقع شده است.شاید از این مجاورت بتوان به راحتی به هدف سلطان احمد در بنای مسجد آبی پی برد که همان رقابت با مسجد ایاصوفیه و فخر فروشی به سازندگان آن بوده است.اما پس از تکمیل بنای مسجد آبی دیری نپایید که سلطان احمد در سن 27 سالگی و درست یک سال بعد از تکمیل مسجد آبی از دنیا رفت و پیکر او به همراه همسر و سه فرزندش در بیرون همین مسجد به خاک سپرده شد.
اما شش مناره شدن این مسجد هم حکایت جالبی دارد.شاید باورتان نشودولی این اتفاق فقط به خاطر یک اشتباه معماری رخ داده و به هیچ وجه کاری از پیش طراحی شده نبوده است.داستان از این قرار است که سلطان احمد از  معمار خود برای بنای  مسجد مناره هایی طلایی می خواهد که در زبان ترکی «التین»تلفظ می شود.اما معمار این عبارت را به صورت «التی»به معنی عدد شش و یک مسجد با شش مناره می سازد.
 همین اشتباه ساده خالق یک شاهکار متفاوت و جالب در جهان شد.اما داستان به همین جا ختم نمی شود؛چون  تا آن زمان به جز مسجدالحرام که شش مناره داشت، باقی مساجد دارای یک یا دو،نهایتا چهار مناره بودند.به همین دلیل ساخت مسجد آبی با شش مناره غوغایی بر پا کرد که سلطان احمد را برای برطرف کردن مشکل،مجبور شد معمارش را برای ساختن مناره هفتم مسجدالحرام به مکه بفرستد تا غائله ختم به خیر شود.
آدرس مسجدآبی یا مسجد سلطان احمد استانبول:
مسجد سلطان احمد در منطقه فاتح استانبول واقع شده و آدرس دقیق آن،استانبول،منطقه فاتح،محله سلطان احمد،خیابان ات میدانی،پلاک70،مسجد سلطان احمد است.
بازدید از این مسجد برخلاف بسیاری از مکان های دیدنی استانبول ،کاملا رایگان است.همچنین بازدید از آن از اذان صبح تا اذان مغرب برای عموم آزاد بوده و همراه پذیرای گردشگران فراوانی از سرتاسر جهان است.

کلیسای چورا(موزه کاریه)
کلیسای چورا(موزه کاریه)
یکی از مهم ترین جاهای دیدنی استانبول که از نظر توریستی نسبت به سایر جاذبه های گردشگری این شهر زیاد مورد لطف قرار نگرفته است،کلیسای چورای استانبول است.این کلیسا در ابتدا به عنوان کلیسای بیزانسی احداث شده،سپس به مسجد تبدیل شده و هم اکنون هم به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد.این کلیسا به لحاظ معماری ، کاشی و موزاییک های به کار رفته با نقاشی های زندگی حضرت عیسی و مریم مقدس بسیار زیبا در ساخت آن ، ارزش رفتن و بازدید را دارد.چون بازدید از طراحی و سبک هنری بیزانس هم لذت خاص خودش را دارد.
آدرس کلیسای چورای استانبول
کلیسای چورا در حدود 3 مایلی منطقه شمال غربی سلطان احمد واقع شده است.این کلیسا در تمام روزهای هفته به استثای چهارشنبه ها از ساعت 9 صبح الی 7 عصر پذیرای بازدیدکنندگان علاقه مند به تاریخ و تمدن ترکیه است.

برج گالاتا
برج گالاتا
برج گالاتا که یکی از جاهای دیدنی استانبول است،حدود هفتصد سال پیش (1384 میلادی) و با هدف نظارت بر کشتی ها و شناسایی کشتی های متجاوزین و دشمنان بنا شد.اما بعدها تغییر کاربری داد و به عنوان زندان از آن استفاده شد.بعدها کاربری دیده بانی پیدا کرد و در تمام این زمان ها بارها مورد تعمیر و بازسازی قرارگرفت.برج گالاتا یک نماد برای شهر استانبول محسوب می شود و در ارتفاع 67 متری شهر را زیر پا دارد. بالا رفتن از برج گالاتا و تماشای شهر زیبای استانبول و جزیره فوق العاده دیدنی پاریم آدا،لذتی بی نظیر و وصف ناشدنی را برای هر توریست و گردشگری در این شهر فراهم خواهد کرد.
 شاید برایتان جالب باشد اگر دلیل مخروطی بودن ،سقف این برج را بدانید؛گالاتای 9 طبقه در طول تاریخ حوادث و اتفاقات بسیاری به خود دیده است.در قرن های 18 و 19 میلادی دوبار با آتش سوزی مهیبی مواجه شده و بارها طوفان و بادهای شدید به سقف آن آسیب رسانده اند.
مخروطی بودن سقف آن دقیقا به همین دلیل است. تماشای غروب آفتاب بر بالای این برج نیز آن را به رمانتیک ترین مکان در میان سایر جاهای دیدنی استانبول تبدیل کرده است.بر بالای این برج رستورانی احداث شده که بهترین غذاهای ترکی در آن سرو می شود و لذت بازدید از آن را برای علاقه مندان دوچندان می کند.این بنا تا سال 1749 بلندترین ساختمان استانبول بوده است.
دسترسی به برج گالاتا
برج دیدنیگالاتا در محله بی اوغلو استانبول قرارگرفته است،محله ای که خود با مغازه ها و کافه های خیابانی به یکی از مناطق جذاب توریستی در استانبول مبدل شده است.برج گالاتا،میدان تکسیم(تقسیم) و خیابان استقلال  همگی در این منطقه قرار گرفته اند و شما می توانید بعد از پیاده روی در خیابان استقلال و تماشای مغازه های جذاب آن به این برج برسید و از را آسانسور و یا پله ها به بالای آن بروید.
همچنین برای دسترسی به این برج که در انتهای خیابان استقلال قرار دارد می توانید هم از مترو و هم با تراموا خودتان را برسانید.
  هزینه بازدید برای بزرگسالان: 25لیر ترکیه
هزینه بازدید برای کودکان: 12لیر ترکیه
ساعت های بازدید: 9:00 الی 20:30
آدرس:Bereketzade,Galata Kulesi,Beyoglu,Turkey


کاخ دولما باغچه
کاخ دولما باغچه
یکی دیگر از بناهای شهر زیبای استانبول که یکی از شهرهای توریستی مهم ترکیه محسوب می شود،کاخ دولماباغچه است.این کاخ بع دستور 31 پادشاه عثمانی ساخته شد و مساحت آن تقریبا حدود 45 هزار متر مربع است و کاخ دولما باغچه به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی مورد استفاده قرار می گرفته است،این کاخ 600 متری در ساحل اروپایی تنگه بسفر قرارگرفته که از آن پس توانسته جای کاخ توپکاپی را در استانبول بگیرد.
کاخ دولما باغچه به صورت متقارن ساخته شده و در آن 285 اتاق،43 حرم سرا و 6 حمام ترکی به چشم می خورد.وجود یک چلچراغ 4000 کیلوگرمی کریستالی جلوه زیبایی به این کاخ بخشیده که در سالن کاخ به رقص درآمده و 26 متر ارتفاع دارد.
قسمت بیرونی این کاخ توسط سلطان عبدالمجید اول در اواسط قرن 19 میلادی ساخته شد.وجود سالن بزرگ در این کاخ با 56 ستون داخل آن و چلچراغ شکیل و 4/5 تنی آن با 750 لامپ موجود در آن چشم هر بیننده ای خیره میکند.
در زمان های گذشته جهت خشنود کردن ساکنین این کاخ پرندگان مختلف از اقساط نقاط جهان گردآوری و نگهداری می شده است.
تمامی ساعت های کاخ بروی 9:05 متوقف هستند،ساعتی که موسس جمهوری ترکیه ، آتاتورک ،در این کاخ در تاریخ 10 نوامبر 1938 دیده از جهان فروبست.

اطلاعات ورودی به کاخ
برای دیدن کامل موزه بین دو الی سه ساعت زمان در نظر بگیرید.
هزینه ورود:60لیر ترکیه
بازدید از حرم:40لیر ترکیه
بازدید از مجموعه موزه:10لیر ترکیه
زمان بازدید
بازدید از کاخ دلمه باغچه:9تا16
بازدید از موزه های کاخ:9تا17(موزه های کاخ یکشنبه ها تعطیل هستند)
آدرس:Dolmabahce Cd,34357 Besiktas,istanbul,Turkey

برج دختر
برج دختر
برج میدن یا برج دختر استانبول یکی از شاخص ترین جاذبه های گردشگری استانبول است که به نوعی نماد شهر استانبول است که به نوعی نماد شهر استانبول هم بشمار می رود. به منظور بازدید از این برج می توانید با استفاده از قایق هایی که در تنگه بسفر حاضر هستند به سمت این برج بروید.
پیشنهاد می کنیم که یک وعده از غذاهایتان در سفر به استانبول را در رستوران های این برج صرف کنید.
برج دختر استانبول که به آن برج لئاندر»LEANDERS TOWER»»/div»در استانبول که با نام «Kiz Kulesi»به معنی برج دختر نیز شناخته می شود،یکی از مشهورترین آثار تاریخی کشور ترکیه است.به طور کلی منطقه ای که این برج در آن قرار گرفته دارای پیشینه تاریخی زیادی بوده و در دوران امپراتوری روم باستان از این جزیره به عنوان گمرک و نقطه کنترل بازرگانی و برج فانوس دریایی استفاده می شده است.
آشنایی با برج دختر استانبول
اگر بخواهیم درباره تاریخچه ی برج دختر استانبول و داستانی که دارد صحبت کنیم،در ابتدا باید بگوییم که این برج ساختمان کوچکی بر روی جزیره ای میان تنگه بسفر است که تبدیل به یکی از جذاب ترین جاذبه های استانبول شده است.این برج با نام های دیگری نظیر لیندر و دامالیس هم در طول شناخته می شده است.
قدمت برج دختر استانبول به 1000 سال پیش،درست در زمان حکومت بیزانس ها برترکسه بر میگردد. این برج در طول کاربردهای مختلفی داشته و یکی از آن ها محلی برای دریافت عوارض بوده و در زمانی دیگر از آن به عنوان برج دفاعی و زمانی به عنوان یک فانوس دریایی نیز استفاده می شده است.
در قرن نوزدهم میلادی از برج دختر استانبول به عنوان یک بیمارستان موقت و ایستگاه رادیویی نیز استفاده می کرده اند. در قرن فعلی هم از برج دختر استانبول به عنوان یک موزه که درونش رستورانی نقلی وجود دارد نیز استفاده می کنند و در صنعت گردشگری استانبول نقش پررنگی دارد.
داستان شاهزاده و مار
یکی از داستان هایی که درباره برج دختر وجود دارد،درباره شاهزاده و مار است!
در روایاتی می گویند پادشاه قسطنطنیه دختر زیبارویی داشته که بسیار به وی عشق می ورزیده،روزی از روزها یک غیب گو درباره خبر ناگواری را به پادشاه مبنی براینکه شاهزاده خانم شما در سن 18 سالگی بر اثر گزش مار از دنیا خواهد رفت را به پادشاه می دهد. از همین رو پادشاه دستور می دهد که برجی در منطقه بسفر بسازند که در خشکی باشد و هم در ارتفاعات که دخترک از گزند مار رها شود. سال های می گذرد و در روز تولد 18 سالگی دخترک پادشاه با سبدی پر از میوه به نزد شاهزاده خانم می رود،دختر که با خوشحالی تمام سبد میوه را که باز می کند ماری افعی درون میوه ها پنهان شده بوده که همان با نیش زدن دختر در برابر چشمان پدر جان می بازد. همین خود دلیلی شده تا به این برج نام دختر داده شود.
افسانه هیرو و لیندر
یکی دیگر از افسانه هایی مربوط به برج دختر استانبول می شود،افسانه هیرو و لیندر است.داستان این دو به این ترتیب است که روزی از روزها یک دختر زیبارو و پاکدامن به نام هیرو قسم میخورد که برای پاکدامنی خود تا اخر عمرش از همگان دور بماند. اما یکی از همین روزها مردی به نام لیندر با قایقی از کنار برج عبور می کند و یک دل نه صد دل عاشق دخترک می شود.وی برای اینکه بتواند پاسخ مثبتی از دختر بگیرید هر شب به سمت جزیره برج دختر شنا می کرد تا هیرو را ببیند.در پس این تلاش ها عاقبت هیرو به لیندر دلبسته می شود و دیری نمی گذشت که ماجرای عشقی این دو به یک تراژدی تمام عیار تبدیل گشت.روزی روزگاری طبق رسم هر شب که لیندر دل به دریا می زد تا به سمت هیرو برود در دریا شنا را آغاز کرد،هوای آن شب طوفانی و موج های خشمگینی تمام دریا دربر گرفته بود، هیرو در برج منتظر معشوق خود بود و فانوسی را در بالای برج روشن کرده بود تا لیندر مسیر حرکت  خود را در تاریکی شب بدانید،طوفان بی رحم که چیزی، از عشق این دو نمی دانست فانوس بالای برج را خاموش کرد و لیندر در دریا با هر موج مسیرش را گم می کرد. در پس این شب سخت صبح هیرو از خواب بیدار شد و به دنبال لیندر به بیرون از برج رفت که ناگهان با جسد بی جان و سرد لیندر در پایین صخره ها مواجه شد هیرو این غم را تاب نیاورد و از بالای برج خودش را به پایین پرت کرد.
صبحانه در برج دختر
اگر خواستید در سفر به استانبول صبحتان دلچسب و رویایی آغاز شود برج دختر بهترین انتخاب است . منوی صبحانه کافه برج دختر استانبول در روزهای هفته متفاوت از آخر هفته ها است.
ساعت سرو صبحانه:9:00-13:00
حدود هزینه برای صبحانه در روزهای معمولی 50 لیر
حدود هزینه برای صبحانه در روزهای آخر هفته 80 لیر
ناهار در برج دختر
اگر خواستید برای ناهار به سمت برج دختر استانبول بروید،باید حتما به این موضوع توجه داشته باشید که افراد بسیاری هستند که تصمیم شما را دارند پس حتما قبل از رفتن اقدام به رزرو زمان رفتن خودتان برای صرف ناهار در برج دختر استانبول بنمایید.برای صرف ناهار در برج دختر دستتان باز است تا هر چیزی که میل داشتید را انتخاب نمایید.
ساعت سرو ناهار:13:00 به بعد
شام در برج دختر
برای صرف شام هم مطابق با دو وعده قبلی می بایست حتما قبل از رفتن با مسئولان کافه در برج دختر استانبول تماس بگیرید و اقدام زمان رفتتنتان بنمایید.در زمان های خاص نظیر ولنتاین این برج اقدام به ارائه شام و دکور ویژه برای مشتریان خود نماید.
ساعت سرو شام:20:15 به بعد
حدود هزینه:169 تا 199لیر ترکیه
اطلاعات بازدید برج دختر استانبول
برج دختر استانبول از لحاظ موقعیتی در بخش آسیایی و منطقه اوسکودار استانبول نیز قرار گرفته است.به منظور بازدید از برج دختر استانبول می بایست به سمت اسکله کالاتاش بروید و پس از آن با قایق هایی که در این منطقه وجود دارد بدون هیچ هزینه ای به سمت این برج تاریخی یا به عبارتی سمبل شهر استانبول بروید.این قایق ها از 9 صبح تا 9 شب سرویس دارند و معمولا هریک ربع یا نیم ساعت یک بار حرکت می کنند.به منظور برگشت هم به راحتی می توانید از طریق همین قایق ها برگردید.
هزینه ورود موزه:25لیرترکیه
ساعت بازدید برچ دختر استانبول:روزهای شنبه و یکشنبه:10:00-20:15/18:45-12:30 بامداد/سایر روزهای هفته:9:15-18:45
آدرس:Salacak Mahallesi,Uskudul,Turkey